Salamanca - Reisverslag uit Salamanca, Spanje van Anja Speetjens - WaarBenJij.nu Salamanca - Reisverslag uit Salamanca, Spanje van Anja Speetjens - WaarBenJij.nu

Salamanca

Door: Anja

Blijf op de hoogte en volg Anja

22 Mei 2023 | Spanje, Salamanca

Na een treinreis van alles bij elkaar ongeveer 6 uur kwam ik gister om 18.30 aan in Salamanca. Met een taxi naar het hotel, inchecken, even spullen op de kamer gezet en een beetje opgeknapt. Hup op naar een terras, ik was toe aan een glas wijn [e-1f61b].

Op de grote plaza Mayor een plekje gevonden. Daar heb ik ook gegeten.

Achter me zat een gezelschap waarvan 1 man tamelijk aanwezig was. Ik kon hun taal niet meteen herkennen, ik dacht Portugees.

Dus ik draaide me om en vroeg of dat klopte. En inderdaad, ze spraken Portugees, maar ze waren niet uit Portugal, ze waren uit Brazilie. Wat gekletst met hun, ze wilden weten waar ik vandaan kwam etc.

Na wat geklets ben ik naar mijn hotel gegaan want ik was gaar.

Vanmorgen na het ontbijt ben ik gaan lopen. Mijn hotel ligt in t historisch gedeelte van Salamanca, met heel oude gebouwen.

Ik ben de binnenplaats van de stadsbibliotheek binnengelopen, ook een groot oud gebouw. Er was een foto expositie van oud leerlingen.

Het zonnetje scheen en ik heb lekker op mijn gemak rondgelopen.

Op een gegeven moment een hoop kabaal, bleek er een demonstratie te zijn. Een grote groep mensen met spandoek liep het plaza Mayor op. Dus ik dacht even kijken wat dat is. Ik ben op een bankje gaan zitten en heb me dat even aangezien. Komt er een man naast me zitten, die vraagt even later waar ik vandaan kom, blijkt hij ook Nederlander te zijn. Hij woont met zijn vriendin al 9 jaar in Spanje, in Castilla y Leon, net onder de grens van Baskenland. Zijn vriendin is met de buurvrouw naar het Alhambra in Granada. En hij is met zijn campertje onderweg, hij reist graag, en heeft ook al veel gereisd. We hebben wat reisverhalen uitgewisseld, dus dat was wel even leuk.

Hij had hele verhalen, ik geloof als ik hem had laten praten had ik daar nu nog gezeten [e-1f630][e-1f62c][e-1f61b][e-1f606] (ik krijg die stomme smilys niet weg)

Trouwens die demonstratie was voor beter onderwijs.

Vanmiddag na het eten, weer een 3-gangen menu del dia (daar moet ik mee gaan stoppen pfff) ben ik naar de kathedraal van Salamanca geweest, de nieuwe en de oude.

Ze zijn met elkaar verbonden, maar wat een gebouwen, enorm groot. De nieuwe is heel druk bewerkt met afbeeldingen, bladgoud beelden, schilderijen, volgens de beschrijving is de stijl barok.

De oude kathedraal is eenvoudiger, romaanse stijl met heel oude fresco's.

Als ik dan door deze kathedralen loop (of andere kerken) dan denk ik altijd 2 dingen: hoeveel mensenlevens heeft dit gebouw gekost en hoe hebben ze dit toen zo kunnen maken.

Bij het verder lopen ontdekte ik een leuke stadstuin, even doorheen gelopen en op een bankje gezeten in het zonnetje.

Daarna nog even wat kunstwerken bekeken in het vroegere bisschoppelijk paleis.

Maar ik had pijn aan mijn voeten en ik dacht: " het is sjoen gewees".

Tijd voor een terrasje en een biertje. Daar heb ik dit verhaal gedeeltelijk zitten schrijven. Ik kreeg ook een tapa bij het bier, dat brood kon je iemand de kop mee inslaan [e-1f602]. Maar het was wel een leuk, typisch spaans barretje met ook een typisch spaanse patron.

Helaas ging het regenen, dus ben ik naar binnen moeten gaan.

Morgen ga ik misschien het klooster in, maar in ieder geval ga ik naar het art nouveau museum Casa Lis.


  • 23 Mei 2023 - 19:24

    Ri Y:

    He Anja.,

    ik schrik me dood..... Ik lees dat je morgen misschien het klooster in gaat!!!!!!! [e-1f644][e-1f644][e-1f644]

    Niet doen, erbuiten is het zooooo leuk!!! [e-1f92d]

    En ik vermoed dat het regenbuitje kwam om je hard brood iets zachter te maken.....

    Geniet van je volgende dagen en leuk om te lezen dat je zo ondernemend bent.... Nog veel plezier [e-1f929][e-1f496]


  • 23 Mei 2023 - 23:26

    Ans:

    Gelukkig heb ik in je volgende verslag al gelezen dat het stuk waar de Nonnen wonen afgesloten was anders kreeg in het toch ook een beetje benauwd…

    Wat leuk om verschillende mensen te ontmoeten en allen met hun verhaal, sjiek hè

    ik wens je nog veel mooie ontmoetingen [e-1f618]


  • 24 Mei 2023 - 09:00

    Josine:

    Hahaha, zuster Anja, dat zou wat zijn

    Doe maar niet.

    Leuke verhalen weer.

    En lekker blieve ete, en drinke, de wandels oug veul[e-1f609]

    Groetjes Josine[e-1f618]

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Anja

2 jaar geleden heb ik besloten om met vroeg pensioen te gaan. De combi van een intensieve baan en de mantelzorg voor mijn moeder en later ook voor mijn vader, heeft veel energie gekost. Ook vond ik mijn werk niet meer leuk, dit had verschillende oorzaken. Na een ziekte periode heb ik mijn financiën op een rijtje gezet, en de mogelijkheid om vroeger met pensioen te gaan na meer dan 41 jaar werken was er. Per 1-8-2021 was het zover. Opeens had ik ruimte in mijn hoofd om iets te plannen wat al jaren zo af en toe in mijn gedachten kwam. Alleen door Spanje reizen met trein en/of bus. Noe geit 't gebeure !

Actief sinds 29 April 2023
Verslag gelezen: 84
Totaal aantal bezoekers 1642

Voorgaande reizen:

29 April 2023 - 31 December 2023

Mijn eerste reis

14 Mei 2023 - 08 Juni 2023

Met trein en bus door Spanje

Landen bezocht: